• سه شنبه ١٤ آذر ١٤٠٢-١٥:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٦١
نرگس معدنی پور

ظرفیت سازی برای حمایت از کارهای داوطلبانه

بر اساس آنچیز که از ائمه اطهار (ع) برای جامعه اسلامی به یادگار مانده می توان دو ویژگی انسانی را بالاتر از دیگر ویژگی ها دانست و آن ایمان به خدا و نفع رساندن به مردم است.
یقیناً کار داوطلبانه را جزو این دو ویژگی می توان قرار داد و آن را به عنوان وجه تمایز جامعه دینی با دیگر جوامع به حساب آورد که در آن روحیه جهادی جهت ساختن زندگی بهتر برای دیگران متبلور است. حال اگر این رویکرد با دانش درآمیزد، می توان توقع داشت که این فرهنگ غنی مستحکمتر از گذشته در جامعه تکثیر و با تکیه بر تجربه زمینه را برای رفع مشکلات با استفاده از ظرفیت های مردمی فراهم آورد.
آن چیز که در طی سال ها اقدام جهادی به اثبات رسیده، آن است که روحیه جهادی شکل گرفته از عوامل بیرونی نیست و کسانی می توانند در این حوزه به ایفای نقش بپردازند که روحیه جهاد و گذشتن از خود برای دیگری در جوهره و درون مایه آنان باشد.
خستگی ناپذیری یکی از مهمترین ویژگی های یک فرد جهادگر است چرا که وی به این مفهوم والا ایمان دارد که کار برای خدا خستگی و ناامیدی ندارد، هرچند که فراز و نشیب‌ها در این مسیر کم نیست اما ناامیدی معنایی ندارد. قطعاً این ویژگی را نمی توان در یک نظام بروکراسی و اداری یافت و باید ریشه های آن را در فضاهایی که ایثارگری و از خودگذشتگی معنی می یابد به جستجو نشست.
هم اکنون شهرهای بزرگ کشور نیازمند اقدامات جهادی با حمایت از کارهای داوطلبانه برای عبور از معضلات و حل مشکلات هستند، بر همین اساس نیاز است تا زمینه های کار داوطلبانه شناسایی شوند، نقش مدیریت شهری در حمایت از  کارهای داوطلبانه و جهادی مشخص شود، رویکرد کار داوطلبانه و جهادی در جامعه ترویج شود.
مدیریت شهری ضروری است با استفاده از کلیه ظرفیت های در اختیار، برای حمایت از کارهای داوطلبانه و کار جهادی تلاش کرده تا زمینه افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان را فراهم آورد.
آغاز هفته كار داوطلبانه را گرامی داشته و روز داوطلب را به تمامی فعالان این عرصه تبریک عرض می نمایم.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: